Body Heilema

Voeding

Goede voeding is heel belangrijk in de zwangerschap. Hieronder vindt u uitleg over een aantal onderwerpen die voor u van belang zijn.

Toxoplasmose

Een ziekte waarmee de baby besmet kan worden, maar die u eenvoudig kunt voorkomen door de volgende regels in acht te nemen: geen rauw vlees eten, groenten die u niet boven de 70°C gaat verhitten goed  wassen, de kattenbak niet schoonmaken en met handschoenen aan tuinieren.

Listeriose

Listeria is een bacterie die goed groeit bij koelkasttemperatuur. Hij komt voor in Franse kazen die van rauwe melk zijn gemaakt. De meeste Franse kazen kunt u gerust eten. Op de verpakking van de rauwmelkse kazen staat duidelijk "au lait cru" en alléén die kazen kunt u beter vermijden. Kaas die verhit wordt zoals op een pizza of in de lasagne kunt u dus rustig eten. Wij raden u af om voorverpakte (gerookte) vis of garnalen die u onverhit eet te kopen. Dit geldt ook voor alle verpakte vleeswaren en kazen die al gesneden en voorverpakt van de fabriek komen. Haal uw vleeswaren bij de slager of laat ze afsnijden in de supermarkt. Koop vis op de markt of bij de vishandel. Voorgesneden groenten en restjes eten mag u niet te lang in de koelkast bewaren. Zorg er bij voorkeur voor dat alles binnen twee dagen op is.

Vitamine A

Lever en zwezerik bevat veel vitamine A.  Hoge doseringen vitamine A kunnen aangeboren afwijkingen veroorzaken. Het is dus verstandig om gedurende de hele zwangerschap geen lever, geen zwezerik en weinig leverproducten te eten. Ook vitamine preparaten bevatten vitamine A. Slik, als wij het aanraden, alleen vitaminepreparaten die geschikt zijn voor zwangeren.

Vitamine D

Over het gebruik van vitamine D bestaat nog veel onduidelijkheid. Sinds kort heeft de gezondheidsraad het advies overgenomen van de voedingsraad om iedere zwangere en alle vrouwen die borstvoeding geven extra vitamine D voor te schrijven. Aangezien hier echter nog geen wetenschappelijk bewijs voor is onderschrijven de gynaecologen, huisartsen en verloskundigen dit advies nog niet. Vitamine D zit in multi vitamine, margarine / halvarine, en vette vis.

Ook de zon is een belangrijke bron van vitamine D. Iedere dag een half uur naar buiten tussen 11.00 uur en 15.00 uur is dus een prima idee om de Vitamine D voorraad aan te vullen. Dermatologen denken daar weer anders over.

Vis

Voor de hersenen van de aanstaande moeder en de ontwikkeling van de hersenen van de baby is visolie (Omega 3) een belangrijke schakel. Eet daarom één à twee keer per week liefst vette vis. Vette vissen zijn o.a.: haring, paling, makreel, zalm en forel. Probeer roofvis zoals tonijn, zwaardvis, snoekbaars en dorade te vermijden. 50 gram vette vis is genoeg voor een hele week. Lukt dit niet of lust u geen vis dan zijn er speciale visolie capsules te koop. Eet geen voorverpakte (gerookte) vis uit de supermarkt. Rauwe vis zoals sushi is natuurlijk toegestaan. Probeer de sushi zo vers moeglijk aan te schaffen dus niet voorverpakt.

Voor alle vragen over voeding en zwangerschap kunt u ook terecht op www.voedingscentrum.nl